Hašení pneumatik
Hašení pneumatik.
Požáry skládek pneumatik dosud patřily k velmi obtížně zvladatelným. Tento typ požáru je charakteristický nejen velmi hustým toxickým kouřem, ale i vysokými teplotami přesahující tisíc stupňů.
Hašení.
a) vodou
Voda se hned vypaří, polití celého povrchu je velmi obtížné. I když je pneumatika zvenku uhašena, uvnitř dále hoří. Akumuluje v sobě velkou teplotu, že i po zdánlivém uhašení se může znova vznítit. Je potřeba velké množství vody, je kontaminovaná a vzniká problém s likvidací. Může dojít ke kontaminaci spodní pitné vody.
b) pěnový ruční hasící přístroj
Vzhledem k tomu jaký mají pneumatiky tvar, nepomáhá ani pěnový hasící přístroj.
c) zahrnutí hlínou
po zahrnutí hlínou je tam ještě velké množství vzduchu a proniká tam další a podporuje hoření. Jednu malou pneumatiku snad, ale když je větší nebo jich je víc, tak je to obtížné.
V Boru u Skutče, na hořící skládce pneumatik, hasiči vyzkoušeli novou metodu hašení. Obří buldozer nabíral hořící pneumatiky a dával je do jednoho obřího kontejneru o objemu 40m3, do poloviny naplněného vodou, kde je malé procento smáčedla, které zlepšuje ochlazovací schopnost vody. Pneumatiky byly během chvilky ve vodní lázni natolik ochlazené, že je mohl nakladač, bez rizika opětovného vznícení, vyndat a dát do vedlejšího kontejneru.
Proto z důvodu znečištění životního prostředí toxickými látkami, a obtížného hašení, je zakázané pneumatiky pálit.
Preventista SDH Pomezí Miloš Baláš